Jelena Petrović

1. Jelena Petrović fotografija uz tekst

Rođena 1976. u Leskovcu, vanredna profesorka na Filozofskom fakultetu u Nišu i pedagoškinja, boravila je na Fulbrajtovom programu razmene (Fulbright Faculty Development Program) tokom jednog semestra 2014. na Indijana univerzitetu, gde je izučavala “Alternativne škole sa početka 20. veka na području SAD”.

“Iskustva koja sam stekla tokom programa razmene su bila veoma pozitivna i prevazišla su moja očekivanja.

Istraživanje koje sam sprovodila u to vreme bilo je teorijsko i istorijsko, tako da mi je mnogo značila mogućnost da koristim bogatu biblioteku Indijana univerziteta. Takođe mi je bio omogućen pristup online servisima koji tada u našoj zemlji nisu bili dostupni, te sam uspela da sakupim mnogo materijala koji mi je bio potreban. Sve to je olakšalo i ubrzalo izradu doktorske disertacije na kojoj sam tada radila. Mnoge od tih materijala i danas koristim za rad sa studentima.

Kako sam profesionalno bila usmerena na proučavanje nastanka i razvoja alternativnih škola, vema značajna mi je bila saradnja sa lokalnom alternativnom školom (Harmony School, Bloomington), koja me je prihvatila po preporuci mentorke sa Fulbright programa i omogućila mi pristup časovima i kontakte sa osobljem.

Program, u to vreme nije finansirao, ali je podržavao prisustvo članova porodice, tako da su pored mene u Blumingtonu boravile moje dve ćerke, tada obe osnovnoškolskog uzrasta. One su primljene u pomenutu školu i u njoj provele jedno celo polugođe. Tako smo sve tri imale direktno iskustvo pohađanja prave alternativne škole, zasnovane na autentičnoj pedagoškoj koncepciji kakvu u Srbiji ni danas, posle deset godina, nemamo prilike da vidimo. U dogovoru sa direktorom škole tokom jednog meseca sam učenicima škole držala časove o srpskoj istoriji i kulturi. Časovi su bili veoma posećeni iako su bili izborni.

Celokupno iskustvo sa programa mi je značilo i lično i profesionalno. Pomoglo je, pre svega, da čvrsto ostanem pri svom profesionalnom opredeljenju da podržavam ideju razvoja alternativnih škola i istražujem benefite koje one imaju na razvoj dece koja ih pohađaju.

Boravak u SAD mi je značio i na ljudskom planu jer mi je omogućio da ostvarim kontakte sa divnim ljudima sa univerziteta i iz škole, uključujući nastavnike, roditelje i decu koja su je u to vreme pohađala. Razvila sam predivno prijateljstvo sa porodicom iz Srbije koja skoro celog života živi u SAD, i upoznala Amerikance srpskog porekla koji su bili veoma zainteresovani da čuju o svojoj zemlji porekla. Na kraju, kao roditelj sam ponosna na to što sam uspela da obezbedim i svojoj deci ovo iskustvo.

Moje ukupno iskustvo je da smo u SAD, od strane svih ljudi sa kojima smo dolazile u kontakt, bile prihvaćene bez predrasuda i sa mnogo topline, i da je boravak na programu doprineo mom ličnom i profesionalnom razvoju.”